måndag 10 december 2012

bb

Alltså - finns det något mysigare ställe än BB när man precis fött sitt första barn, det är december och snöstorm ute och man har ett eget rum där hela den nya familjen får plats? Med egen toalett och dusch, matsal ca 10 m bort och en snäll barnmorska som kommer med opiater så fort man har ont.

När första dagen och natten var över hade jag världens snällaste barnmorska som kom in och pratade och hjälpte och tog bort min kateter och kollade att jag kunde kissa. Vid halv åtta kissade jag floder och fick äntligen duscha av mig allt klet vilket var ljuvligt. Lyckan i att sen sätta på sig sina egna rena myskläder och sina nya varma fårskinnstofflor och sakta hasa till matsalen för att hämta svingod frukost som jag åt på rummet medan jag tittade på världens bästa J och världens sötaste Trassel som snusade i en säng.

Och så vilade jag lite och gosade med Trassel och J och så bytte J blöja och jag matade henne och så sov hon lite medan vi åt lunch. Och E och Js mamma kom och hälsade på och allt var väldigt trevligt. Och sedan var det helt plötsligt middag och kvällsfika och hela tiden var allt varmt, dämpat och urmysigt.
Och så gick dagarna - hela vistelsen var bara så. Helt mysig och ljuvlig och egentligen ville jag aldrig åka hem för att allt var så mysigt och tryggt men till slut var man ju tvungen - annars hade vi ju blivit institutionaliserade. Men lyckan när jag vaknade på onsdagen och hade ganska ont och var ganska trött och tittade ut och det var snöstorm och så kom barnmorskan in och sa att vi gärna fick stanna en dag till.

Vi stannade på BB tills på torsdagen efter lunch och sedan åkte vi tillbaka på återbesök på lördagen och kollade allt och gjorde hörselscreening. Och då ville jag bara stanna kvar. Det måste vara ett bra betyg på ett BB. Jag tror att det var kombinationen att vi fick den förlossning vi ville, att Trassel mådde bra och att alla var så snälla och att vi fick gott om tid på oss att vänja oss vid Trassel i ett eget rum. Jag önskar alla blivande föräldrar en sådan upplevelse som vi fick.

Inga kommentarer: