torsdag 20 september 2012

sanningen och ensamheten


Känner mig så otroligt ensam nu när jag väntar barn, hittar ingen som jag och det är så svårt att prata med folk för ingen förstår mig riktigt. Ingen är livrädd för att föda barn, ingen tycker att amning verkar jobbigt och tråkigt. Alla njuter av graviditeten och går runt med sina magar och riktigt strålar. De köper helt nya barnvagnar (för man vill ju ha ngt lätt och bekvämt) och inreder en djävla barnkammare efter halva tiden. Och i böckerna står det om hur man kommer att känna sig och om förlossningar och amning och nattvak och hur bebisarna utvecklas och jag kan inte ta det till mig för allt känns så främmande. Jag orkar knappt berätta när Trassel är beräknad att födas för jag vill inte prata om förlossningen och verkligen inte avslöja att hon troligen föds två veckor innan dess pga jag är så djävla rädd för förlossningen. Och jag orkar inte prata om föräldraledigheten för då börjar alla prata om att ”men du ammar ju där i början” och det vet jag inte ens om jag vill.

Jag vet att jag får göra som jag vill och jag vet att ingen kommer att kunna bestämma över mig och att vad vi än gör med Trassel så kommer hon nog att må bra ändå för vi är ju hennes föräldrar och kommer att älska henne massa och hon kommer att bli bra för vi är normala och har sunt förnuft men det hjälper inte alltid. Trots min enorma styrka så är det så lätt att bli trött och rädd och känna sig ensam och som ett djävla miffo som inte vill göra som alla andra.

Och bara för att jag känner mig ganska normal (dvs ungefär som innan), inte vill göra en massa saker i förväg eller drömmer om hur underbart det är att ”sitta hemma och gosa med bebben sen” och inte vill offra hela mig för barnet så känns det som att jag inte vill ha barn eller som att Trassel inte är lika önskad som alla andra bebisar fast det stämmer ju inte.

Jag vill ha Trassel en massa och när J säger att han älskar henne tror jag faktiskt att jag också gör det lite redan. Men det är så himla läskigt att släppa lös alla sina känslor för tänk om det händer något, tänk om hon dör innan hon föds eller om något går fel?

Och även om jag troligen vill ha kejsarsnitt för att jag är så himla rädd så känner jag mig otroligt dum som bara inte kan vara som alla andra frisläppta människor och bara tänka att det kommer att gå bra och att de kommer att klara det och förlossningen är ju ”ett nödvändigt ont” och man ”glömmer ju så fort ungen är ute”.

Och sen känner jag mig dum som inte vill amma och inte vill erbjuda Trassel ”de bästa förutsättningarna” enligt majoriteten dvs amning. Och så tänker jag att jag kanske borde prova men då blir jag rädd att det ska gå bra fysiskt men att jag ska må dåligt psykiskt och så går det inte att sluta för Trassel vill bara amma och inte äta ur flaska.

Och jag vill inte ta ut något i förskott men samtidigt kan jag ju inte gå runt och bara vänta på att något hemskt ska hända för det blir ju också misär. Ibland går jag runt i affärer och tittar på bebiskläder men köper aldrig något för ”tänk om det händer något” eller så vet jag inte vilken storlek jag ska köpa för tänk om hon föds för tidigt eller är jättestor och hur fan ska man veta vilken storlek som är bäst. Om hon är jättestor kanske hon inte kan ha de gulliga kläderna och då har jag köpt dem helt i onödan.

Och jag träffade en klass”kamrat” förra veckan som också väntar barn och hon var helt naiv och bara ”jag tänker att allt går bra, jag tänker att det inte händer mig” och hon drömde på natten om hur hääärligt allt var och att ungen var tre månader och amningen gick fint och allt var en lyckodröm.

Jag tänker aldrig att det ”händer inte mig” för det var vad jag trodde ända tills jag var tretton och min pappa höll på att dö i en bilolycka. Och till och med nu blir jag orolig för mina föräldrar för att papi är så gammal och mami har varit så mycket sjuk och tänk om de inte ens får leva tills Trassel är född. Jag tänker aldrig ”det händer inte mig” utan är alltid medveten om att hela livet är en enda skör tråd som när som helst bara kan gå av. Och Trassels tråd inte ens är testad ute i verkligheten än.

Inga kommentarer: