onsdag 23 september 2009

the diet

Jag går nu officiellt på diet vilket jag verkligen inte är stolt över men ser som ett nödvändigt ont. Jag fick under sommaren på riktigt panik över min otränade kropp i allmänhet och min något svällande mage i synnerhet och kände att det var dags att sätta ned foten.

Inte bara för att se nice ut naken utan framför allt för att inte bli lite, lite tjockare för varje år som går och sedan sluta som Gilbert Grapes mamma samt för att jag tycker om att kunna skutta och klättra och vill fortfarande kunna göra det när jag är 95 år (helst).

Min plan är att gå typ en timme om dagen och sedan springa eller simma typ en halvtimme tre gånger i veckan och i anslutning till det göra lite armisar o sit-ups.
Jag har nämligen helt gett upp gym-grejen, jag hatar gym hjärtligt och hatar grupp-träning och whatever och det enda jag egentligen gillar är att gå och springa ute samt att bada och simma. Så då satsar jag på det helt enkelt, jag är lite för gammal för att göra trista saker och med min karaktärslöshet kommer det tråkiga snabbt att ta slut...

Planen är att sedan, när ekonomin tillåter, byta ut en av träningsgångerna mot något sjukt kul - typ ridning. Men som sagt, när ekonomin tillåter - kollade nämligen upp priserna för att ta ridlektioner i min hood och de är fucking hutlösa (eller också är det jag som inte hängt med eftersom jag sedan femton år tillbaka framför allt fått betalt för att rida).

Har dock ingen aning om huruvida detta är en bra strategi. Finns det någon som har ett hum om träning som kan utvärdera detta i förhand?

När det sedan kommer till mat... Alltså, pulver och skit är bara att glömma. Jag måste få ut någon form av glädje när jag äter och jag blir hungrig snabbt, ofta efter tre-fyra timmar.
Konstiga dieter orkar jag inte med och det här med GI känns ju lite fel när man inte äter särskilt mycket kött, möjligen skulle jag älska att få äta loads of ost men i övrigt är jag lite skeptisk.
Jag tror nog mer på lite lagom av allt men inte något onödigt och inte massa alkohol och inte så mycket socker och snabba kolhydrater. Kanske också på att vara lite striktare nu medan jag försöker bli av med vikt och sedan hitta en balans? Och jag litar faktiskt på livsmedelsverket - Monty kan ta sin fruktfälla och dö.

Men, likadant här, någon som har ett hum om mat och en åsikt?

Jag tror nog att jag skulle vilja gå ned typ tio kilo (om jag inte ser sjukt bra ut innan dess förstås but I doubt it) och någonstans läste jag att man inte ska gå ned mer än ett halvt kilo i veckan. Men jag svälter mig ju inte direkt så det ska nog funka. Så jag tänkte, om jag väger mig när jag simmar så vet jag ju ungefär.

Observera att detta inte kommer att bli någon mat- eller träningsblogg - I hate them - men kanske man kan få skriva lite om det går bra eller inte? Det kommer knappast bli några viktuppgifter eller matdagböcker. Det känns lite väl pro-ana.

1 kommentar:

VeRa sa...

Gilbert Grapes moma är en läskig sak!