onsdag 30 september 2009

gingivit och fattig flicka

Den sista tiden har jag haft en ondskefull böld precis innanför tänderna som förvisso inte gör ont eller muckar men om man trycker på den kommer det ändå ut var. Misstänkte att detta inte var så bra men försökte häva infektionen lite på egen hand först med munskölj och nogrann borstning.

Ringde sedan till tandis och fick en prima akuttid. Tycker om min tandis, hon är bra och ordentlig känns det som. Vet inte hur jag ska göra när hon ska pensionera sig.
Dock ringde de dagen innan och sa att hon satt fast utomlands så att jag skulle få gå till en annan tandis fast på samma mottagning. Eftersom det var akut gick jag med på det men alltså, jag hatar att byta läkare/tandis/gynekolog/whatever. Jag vill ha samma lika och någon som känns vettig.

Var i allafall där idag och fick då det muntra beskedet att jag tydligen fått tandsten som muckat sig in under tandköttet och gett bakterier fäste så att de dels blivit en infektion men de hade även börjat tugga på tandbenet. Aaaahh säger jag bara. Som tur var hade de inte hunnit så långt så om det går över nu kommer inga tänder att lossna och allt blir så bra det kan bli. Men tandbenet kan aldrig komma tillbaka buhuuu.

Förutom att det kostade multum fick jag penicillin (och kan således räkna med svampinfektion, nämen tack så mycket) och konstig vätska att skölja munnen med. Dessutom måste jag tillbaka om en vecka för koll (hejdå fickpengar, goddag kreditkort). Jag hatar att ha problem med tänderna, det kostar alltid mycket och gör ont (fast å andra sidan, om jag inte gått dit nu hade väl tänderna typ trillat ut och då hade det blivit ännu dyrare och gjort ännu ondare).

Så, idag muckar man inte med mig ostraffat. Är sjukt opepp trots att jag träffade mami på dagen och hon bjöd mig på lunch som tröst. Måste försöka glömma allt ondskefullt som hänt mig idag.

Inga kommentarer: