torsdag 25 november 2010

om att inte äta ihjäl sig på kött

Kanske börjar det bli bättre, kanske har jag bara en topp. Men idag åt jag vörtbröd med ost och senap till frukost, det var snö och iskallt och fint ute och jag fick åka i en varm bil till skolan. Och vi hade juverföreläsning i två timmar.

Jag tycker om kor och juver. Det enda som är sorgligt med det hela är att allt mest handlar om pengar. Om inte kon mjölkar tillräckligt eller om hon blir för sjuk eller infertil så är det bara att sopa iväg henne till slakt.

Jag tycker att bönder ska tjäna mycket mera pengar så att de kan ta bättre hand om sina djur. Jag vill gärna betala för att produktionsdjur ska få ett drägligt liv men det värsta är att människor överlag inte är så intresserade av hur produktionsdjuren mår.

Folk rycker på axlarna och köper lite mer bacon. Eller ber en hålla tyst när man börjar prata om hur djuren har det på riktigt - för de vill köpa mer kyckling och köttfärs. Helst ganska billigt, eller allra helst superbilligt och då står till och med det alldeles för billiga svenska köttet sig slätt. Då blir det ännu billigare kött från ännu längre bort.

Varför kan ingen se att utnyttjandet av djur är en sjuk grej när det blir för stort och industriellt (som med ganska mycket)? Och varför är det så svårt för en del människor att ge upp kött ens en dag i veckan? Häromdagen läste jag en bra krönika om just detta och att de som äter kött försvarar sin kost in till döden trots att det bevisligen är dåligt för miljön och inte särskilt kul för djuren.

Jag är inte mot att äta kött, jag äter också kött ibland. Men jag köper kött från ett slakteri där jag vet att djuren inte behövt åka långt och som är så litet att stressen borde bli minimal och som enbart slaktar ekologiskt uppfödda djur. Eller så köper jag vilt (eftersom jag inte kan jaga själv ännu).

Det är ganska dyrt jämfört med vanligt kött i affären och ändå är det billigt enligt mig. Jag skulle gärna betala mer om djuren hade det ännu bättre.
När jag blir äldre ska jag någon gång ha en egen gård där jag gör allt detta själv men tills detta blir verklighet får jag köpa så icke-plågsamt kött som möjligt.

Dessutom äter jag inte kött så ofta och det tycker jag att flera borde göra. Både för miljön och för djurens skull. Och för tredje världen som skulle kunna odla sina egna bönor och äta upp istället för att odla bönor som våra djur i Sverige äter upp.

Inga kommentarer: