lördag 17 november 2012

dör av gott

Alltså, om det är något jag tycker är så sjukt värt att lägga pengar på så är det fan god mat. Både hemma och på lokal. Och både mitt intresse och min skicklighet för att laga mat hemma har ju helt klart utvecklats med åren. Tror det började med bakningen för att sedan fortsätta med maten. Har nu sjukt svårt för dåliga halvfabrikat (även om denna sommars jobbande har bjudit på dessa en masse då tröttheten tagit överhanden).

Det enda dåliga med att vilja äta gott på lokal är att ens egen smakstandard hela tiden höjs vilket gör restaurangbesöken dyrare och dyrare. När en var tonåring var det ju lyx att gå på McDonalds eller äta en pizza i parken och en kopp te på café pierrot kunde ju drygas ut i timtal. Sedan upptäckte jag asiatiska varianter så mellan typ 20-25 var det lyx att åka in till lilla stan och äta på kinastället vid H&M eller att äta sushi på lokal i Sthlm. Sedan utökades detta med thai och indiskt och då var det lyx att äta på en mysig indisk restaurang eller att äta typ uppgraderad hamburgertallrik/köttbit på lokal.
Efter trettio och i samband med att jag träffade J började jag gå ut mer och verkligen äta och nu har det ju gått överstyr. Vill bara äta sjukt god mat hela tiden och orkar icke äta pizza el dyl på lokal längre, knappt ens till lunch. Då ev lyxpizza typ stenugnsbakad.

Insåg detta igår när vi var på Le Rouge och firade vår förlovningsdag. Det var där vi åt middag innan vi förlovade oss för tre år sedan så nu bestämde vi oss för att återvända. Då åt vi en sjukt god femrättersmeny men det fanns inte längre så vi åt löjrom till förrätt, helstekt oxfilé till varmrätt och crème brûlée till efterrätt. Drack champagne till och därefter sippade jag lite på Js rödvin och så avslutade vi med cappuccino. Är för tillfället besatt av kombon löjrom/champagne och crème brûlée/cappuccino. Sedan kan varmrätten vara lite vad som. Men det var i alla fall sjukt gott och efter middagen avslutade vi kvällen på gondolen där vi drack drinkar och pratade och njöt av att vara på lokal och vimla med tusen människor. Det gäller att passa på.

Och idag är det en ny arbetsdag i hemmet. Ska avsluta allt trädgårdsarbete och få mera ordning i huset inför delivery. Dock att J enbart är besatt av att gräva ned de där sladdarna i trädgården och påstår att det kommer att "gå jättesnabbt" men jag vet nog.

Inga kommentarer: