måndag 29 oktober 2012

födelsedag och hångeldag

Firade ljuvliga S i fredags kväll på en lugn födelsedagsdrink hemma hos henne och familjen. Eller lugn vet jag inte med tanke på sällskapet som var tämligen högljutt och bara eskalerade i takt med att champagnen tog slut. Drack lite bubbel och njöt så sjukt mycket - de som säger att man "vänjer sig av" med att dricka alkohol under graviditeten har ju uppenbarligen inte druckit god alkohol. Men min lösning är (precis som med ost och korv och div annat "förbjudet") att man får smutta/äta lite lite för annars blir man tokig. Detta gör att jag överlevt hittills utan att bli helt bitter.

På dagen gick jag och mami runt på stan och hämtade nytt skumgummi till babyliften och köpte presenter och åt lunch. Sen däckade vi i soffan innan vi åt pizza till middag och mami softade hemma medan jag var på födelsedagskalaset. J var på tequilakväll med sina kollegor vilket lät oroväckande men visade sig vara finsmakning av dyra tequilasorter. Det underligaste var att han kom hem med en påse korv pga värden var vegeterian och inte skulle äta upp dem.

I lördags hann vi knappt såga lite i alla fruktträd i vår trädgård innan det var dags att fara iväg på välkomstfest för min kompis Ts lilla bebis á 4 månader där vi pressade några kilo kakor till kaffet innan vi åkte hem och däckade för att hinna vila upp oss inför kvällen.

Vi skulle nämligen fira försenad hångeldag på lördagen eftersom vi glömde bort den i veckan. Det är den 22 oktober som är ordinarie hångeldag men eftersom vi kom på det den 23:e sköt vi helt enkelt upp firandet till lördagen då vi var lediga.

Vårt ordinarie hångelställe har dock bytt restaurang sedan två år tillbaka och nu huserar någon form av centraleuropeiskt kök där vilket vi sällan är sugna på. Jag tog då initiativet att istället boka in oss på Prinsen (lite lyxigare men nästan lika mysigt) vilket föll i god jord hos J så hädanefter är det vårt nya hångelställe att fira på. Ljuvlig mat och perfekt servis och nuförtin är vi ju båda så trötta att det var perfekt att åka hem vid elva och sova.

Sedan jobbade vi i trädgården hela söndagen och J planterade vildvinet runt vedboden medan jag krattade löv och städade friggeboden. Nu börjar trädgården bli ganska så klar för vintern vilket är ganska skönt med tanke på den tidspress som börjar falla över oss. Jag orkade till och med städa lite i källaren så nu är det bara resten av huset kvar att styra upp. Skulle ju vara lättare utan Js tusen högar med papper och div annat som ligger spridda lite varstans.

Inga kommentarer: