måndag 8 oktober 2012

äntligen en helg hemma

Som vanligt när jag borde göra nytta (dvs börja skriva på ex-jobbet) är det mer lockande med annat (ex vis ******). Har så mycket som borde göras både i skolan och här hemma att jag inte tar mig för någonting.

Det gick i alla fall bra på det där första mötet med bm på psykosociala enheten. Hon var helt ok, inte strålande som vår "riktiga" bm men bra ändå. Vi pratade mest och jag grät typ hälften av tiden men de verkar vana för hon hade en jättestor korg med näsdukar på bordet. Dock hann vi bara prataprataprata så nu ska vi dit igen på tisdag och prata mera och troligen göra ett studiebesök på förlossningen. Det ska bli bra och intressant men vet inte om själva rädslan blivit mindre. Det är dock väldigt skönt att ha en plats där jag kan prata om den. Och att J är med så han förstår mig ännu bättre.
Det är iofs bra med J för han har inga som helst åsikter om hur Trassel ska komma till världen och tycker att det är ok även om det skulle bli kejsarsnitt. Men han är personligen mer rädd för snitt pga att det är en operation även om han tycker att det verkar "jätteläskigt" att föda barn.
Men det känns i alla fall hoppfullt för även om bm inte kan besluta om snitt så blir det isf ett möte med en läkare angående detta men bm lugnade mig och sa att det aldrig blir "försent" att välja det ena eller andra. Och det var tack vare det som jag gick med på ett till möte med bm innan ett ev möte med läkare.

Det är bara så sjukt mycket att göra här hemma innan Trassel ska komma (gud förbjude att hon skulle födas för tidigt) och vi är ju aldrig hemma ordentligt så inget blir gjort men i helgen hann vi i alla fall med tusen bra saker. Det var första helgen sedan sommaren som inget var planerat och vi äntligen hade tid att göra något vettigt här hemma.

Så nu har Trassel en spjälsäng, ett ursött, vägghängt skötbord från Brio med ett handmålat motiv av en musmamma och hennes barn, lite lakan och saker till spjälsängen och en badbalja medan vi har en svart, snygg och (som det verkar) väldigt funktionell skötväska från PoP. Egentligen fick vi både skötbord och spjälsäng av Js brors familj men skötbordet stod på golvet och vårt minimala badrum ville inte det och spjälsängen matchade inte vårt sovrum och vi orkade inte måla det vitt utan köpte bara en ny istället. Vi tänker på alla pengar vi sparar på att inte behöva köpa en ny barnvagn...

Dessutom har vi bytt ut alla tusen små lampor som gått sönder i köket och ute och köpte nya ljusslingor till altanen och vardagsrummet.  Jag tycker nästan det är konstigt att en kan känna en sådan tillfredsställelse i att göra så små saker.

Det bästa var dock höstmarknaden på Zetas trädgård där vi traditionsenligt drack äppelmust och köpte 3 kg lokalproducerad honung samt äntligen fick a ur v och köpte två nya buskar istället för de stackare som rådjuren gått bärsärk på och som aldrig kommer att bli sitt forna jag igen. J spårade givetvis ur så vi köpte även sex plantor vildvin att sätta runt vedboden vilket blev ett projekt i sig pga var tvungen att bygga en rabatt till dem eftersom jordlagret bara var 20 cm djupt där de skulle planteras. Men J grävde som en galning medan jag klippte gräs och fixade nät till buskarna (som skydd mot nya rådjursattacker) och igår kväll i mörkret hann vi precis linda in utemöblerna i presenning innan det började regna. Så nu börjar det äntligen bli lite ordning i trädgården i alla fall. Bara insidan av huset kvar...

Går fortfarande runt och oroar mig lite för allt med Trassel (typ tänker att hon kan dö och sånt) men det känns på ett sätt lite bättre nu när vi börjat med samtalen på SöS och ganska ofta är jag glad och peppad jag med. Och nu har vi ju börjat planera på riktigt och fixa med allt för samtidigt kan vi ju inte skjuta upp det längre eftersom vi har så lite tid att fixa allt tillsammans. Och jag försöker vila men det är sjukt svårt för mig som bara vill fräsa och fixa med saker hela tiden. I lördags var jag typiskt sur och irriterad hela dagen och insåg efter ett tag att det troligen var pga att jag hade lite ont i ryggen och mådde lite illa och var lite allmänt ur form och att det faktiskt beror på graviditeten. Har så svårt att tänka så och har så svårt att låta det begränsa mig men jag kanske måste försöka, lite i alla fall. Är så sjukt ruttet att vara gravid i dessa fall - och då har jag ju inte ens särskilt mycket besvär av det vad jag tycker själv.

I dag är det dock ganska ok och någon gång snart kanske jag orkar ta tag i det där med ex-jobbet också. Men det finns ju så mycket annat att göra som känns roligare så vi får väl se. Och så skulle jag ju behöva simma lite också...

Inga kommentarer: