måndag 22 oktober 2012

fullspäckad helg

Hela helgen gick i rasande fart och allt blev kaos trots minutiös planering. Jag och brorsan skulle ju ut redan på fredagen och styra upp saker inför båtupptagningen tidigt på lördag morgon. Men som vanligt gick allt så sjukt långsamt att vi stod i mörkret och skyfflade grus på fredagkvällen. Men då låg i alla fall båten färdig i gästhamnen och vi behövde bara transportera den några hundra meter på lördagmorgonen. Dock roendes eftersom ordinarie motor var på lagning pga obegripligt fel och den gamla rötna som vi hittade i garaget hade skurit ihop utanför Ekudden under flytten.

Vädret och vinden var dock med oss och trots gråa moln var det nästan vindstilla och inget regn så det gick utmärkt att paddla bort till bryggan där båten skulle plockas upp. Dock satte ödet eller liknande käppar i hjulet då kranbilen som skulle ta upp vår båt pajade på ångbåtsbryggan med grannens båt på flaket. Grannens båt var först på tur, sen vår båt och därefter tusen båtar till på grannöarna. Tyckte faktiskt mer synd om lirarna på N-e lyft och transport som var tvungna att styra upp allt detta än om oss som glatt fick hala upp focken och segla tillbaka till gästhamnen igen.

Det började sedan regna och hela vår dag som skulle ägnas åt diverse båtfix fick planeras om så jag storstädade vårt rum och rensade garderober och hittade Trasselsaker medan J gjorde en insats för svärföräldrarna genom att klyva tusen kilo ved. Vid lunch kom kranbilslirarna förbi och sa att bilen funkade igen och att de kunde ta upp vår båt sist på dagen varpå jag och brorsan röjde ur garaget och förberedde för båtsakerna.

Sist på dagen visade sig bli vid sex och då hade det inte bara börjat blåsa (förvisso åt rätt håll men ändå) och regna utan det var även precis lagom skvalpigt och obehagligt vid bryggan för att avmastningen skulle bli en tämligen spännande historia. Jag, brorsan och J i samarbete med kranbilslirarna gjorde dock en strålande insats och en timme senare stod båten på plats i den sprillans nya vaggan (som fick beröm av kranbilslirarna). Vi det laget var vi dock dyngsyra och ganska kalla så det fick bli bastu, middag och sängen.

Söndagen blev minst sagt hetsig eftersom vår planering gått om intet och på förmiddagen fick jag tömma båten och nollställa allt med hjälp av J medan brorsan började slipa botten med den hyrda slipmaskinen. H'anna har nämligen fått lite "böldpest" dvs små bubblor i plasten fyllda med vatten och för att hindra detta från att bli ett problem fick vi rekommendationen av varvet att slipa ned hela botten, göra en ny vattenlinje och dra på tre lager epoxy + ny bottenfärg. Så, slipmaskinen var asbra men det tog ändå hundra år och brorsan fick ge upp vid fem och då var typ en tredjedel av båten klar. Verkar bli ett evighetsprojekt det där.

Själv åkte jag tillbaka in till stan med J eftersom vi skulle hälsa på hans kompis som precis fått en bebis. Det blev hundra kilo fika och ganska mycket prat om förlossning och bebisar men varken jag eller J pratade särskilt mycket om vår snittplan. Vi höll mest bara med om att "det säkert kommer att gå urbra" och att "personalen är ju proffsiga" osv. Dock lite jobbigt när Js kompis mamma ba "jamen vilken avdelning ska ni föda på, Södra BB eller vanliga förlossningen?" men vi pratade bort det genom att jämföra de olika avdelningarna istället och sväva lite på svaret.
Det känns nämligen som att jag inte orkar med att folk ev ska ha en massa åsikter om vårt sätt att föda och folk generellt verkar ha en ganska liten förståelse för att man kan ha en så stark förlossningsfobi att man inte kan tänka sig att föda vaginalt. Och för tillfället är jag så skör att jag inte orkar med minsta beef om saken. Jag vill inte behöva försvara mig.

Nu har jag dock sovit ut efter denna helt utmattande helg. Vaknade till när J gick till jobbet och sov sedan vidare till tio. Var nog en god idé för nu känner jag mig nästan lite pigg igen och ska försöka styra upp saker och ting här hemma. Vem vet - jag kanske till och med gör något åt mitt stackars ex-jobb?

Inga kommentarer: