onsdag 31 oktober 2012

mera förvånande telefonsamtal

Ringde även till försäkringskassan pga kom in i "andra andningen" när telefonskräcken väl var övervunnen. Ville bara höra lite hur det gick för dem att komma fram till om jag ska få någon vettig föräldrapenning eller om jag kommer att få snåla runt på lägsta beloppet. Fick nämligen ett brev i början av oktober där de sa att det skulle ta lite extra tid att besluta i mitt ärende (antagligen pga skickat in 3 olika anställningsbevis och ca 14 lönespecifikationer + personligt brev där jag förklarar varför denna sörja hamnat på deras bord) men nu tycker jag att de fått "lite extra tid". Telefonisten kunde tyvärr inte svara på hur lång tid det skulle ta men skrev in att "kunden efterfrågar beslut" för det innebär tydligen att "någon" tittar på ärendet inom två arbetsdagar.

Frågade även efter hur J skulle göra med SGI och föräldrapenning etc. Och fick det förvånande svaret att de inta kan titta på och besluta om hans SGI förrän han ansökt om föräldrapenning!? Detta pga att "han inte får något moderskapsintyg". Att han är gift med modern och således automatiskt kommer att räknas som fadern spelar tydligen ingen roll. Verkar sjukt ineffektivt om ni frågar mig - sånt här vill man ju styra upp innan bebisen kommer - särskilt med tanke på hur långsamt försäkringskassans kvarnar mal. Enda trösten är väl att J (till skillnad från mig) har ett fast jobb med en fast lön och bara behöver skicka in typ ett eller två papper för att bevisa detta och det borde - förhoppningsvis - göra processen lite enklare.

Inga kommentarer: