onsdag 6 oktober 2010

the wedding

Jag och J och alla underbara vänner och släktingar som hjälpte oss slet i ungefär en vecka innan bröllopet och det var nästan lika kul som själva festen. Jag fick festivalabstinens och mindes med ens varför jag älskade varenda minut på Hultsfred, särskilt som jag hade med mig en massa bra Hultsfredsfolk i form av mina syskonbarn, bästa bror och hans fru samt en av deras kompisar.

Efteråt insåg vi vilken perfekt släkt och vänskapskrets vi har. Tack vare att en massa personer i min släkt är med i ett skärgårdssällskap kunde vi gifta oss på en av de finaste öarna i norra skärgården. Tack vare min storebror fick vi vara där och han gjorde så himla mycket för att allt skulle bli bra. Mina brorsbarn lagade all mat och det blev så fantastiskt gott. Min systerdotter som är florist gjorde världens vackraste blommor till allt och alla och hennes mamma (min syster) hjälpte också till att duka och göra allt jättefint.  Min brorsdotter var toastmadam och en massa andra hjälpte till med tusen olika saker.
Framför allt var mitt brudpossy världens bästa - min lillebror och min låtsassyster och mina två bästa vänner var med mig hela dagen och var så himla fina och bra. Och min brors fru och ex-kombon gjorde mitt hår och smink och hjälpte till att göra mig fin och shit - jag var verkligen ursnygg.

Innan allt skulle börja var vi på en ö som ligger en bit i från ön där bröllopet skulle vara. Där gjorde vi oss alla i ordning, drack mousserande och åt lunch. Det var en urbra början och det var jättekul att vara allihopa tillsammans - jag, J och våra respektive sällskap.
Därifrån åkte vi båt till ön där allt skulle gå av stapeln och förutom att jag blev så nervös att jag ville hoppa i sjön när vi kom fram så gick allt bra. Dessutom mötte vi en stor segelbåt som gått på grund på vägen, det var kul.

Själva ceremonin var megalocytvacker och jag grät typ hela tiden för att allt var så fint (utom när jag skulle säga ja och fick tvångstankar om att säga något helt annat alternativt bara nej). Och sen skulle alla kramas och lyckönska så då fick jag dels nackspärr och dels började jag gratulera folk tillbaka i någon form av överslagshandling (hoppas att ingen minns det sedan).
H (min brors fru som gjorde hår o make) tog massa fina bilder av oss på bryggan - några på bara oss och några med brudfölje och familjer. Fick se dem för ett tag sedan och de blev urfina (nu måste vi bara göra tackkort av dem också).

Sedan var det skål och mat och tusen fina, underbara och roliga tal till vår ära (antagligen en av de bästa sakerna med att gifta sig) och när alla ätit tills magen stod i arton hörn så dansade vi bröllopsdans och åkte båt tillbaka till Ön med alla gäster. Det var nämligen på Ön som festen fortsatte och det var där alla bodde. Min bror och några till hade gjort sjukt fint i hans trädgård och där fortsatte det med sång och dans tills solen gick upp.
Vi höll oss kvar på festen till fem på morgonen och det kändes mycket ovärt att ha betalat för ett hotellrum (på en ö där vi egentligen typ bor) som vi bara utnyttjade i 4 timmar. Det var inte ens ett mysigt rum.

På hotellet hade vi dock bjudit in till frukost dagen efter och det var bra - då hann vi träffa alla igen och kunde hänga lite mer med de vi missat kvällen innan.
Vi tog det ganska lugnt resten av dagen - vi var så väldigt trötta. Vi öppnade lite presenter och åt lite rester med familjen på kvällen och sedan lade vi oss tidigt - i vår egen säng - i vårt eget rum - som är tusen gånger mysigare än rummet där vi tillbringade bröllopsmorgontimmarna.

På måndagen stack vi ut och seglade men det blev inte så underbart som vi hade hoppats för jag var så himla trött efter hela sommaren. Vi sov mest och seglade runt lite.
Seglade sönder focken i en sydlig kryss på Möja västerfjärd men var som tur var ändå på väg ned till min bästa seglarkompis N och hennes kille. De jobbar på ett segelmakeri så hon lagade den lätt som en plätt dagen efter och vi kunde fortsätta.
Innan det hade vi varit på vackra Ängsö, avnjutit middag och champagne i Sandhamn samt hamnat i samspråk med fantastiska brat-segel-gubbar. Hos N och hennes kille fick vi middag, vin och trevlig samvaro innan vi fortsatte upp till Grinda där vi avnjöt ännu mer middag och champagne.

Seglade hem lite tidigare än planerat eftersom jag började skolan på måndagen och ville hinna landa lite hemma också. Vi hann vara lite på Ön och träffa mami och papis kompis I som var bjuden på bröllopet men inte hade orkat komma och nu var hos dem för att få full rapport från båda bröllopen.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att om man skiter i att följa några som helst råd från bröllopsmagasin och liknande samt har samlat alla de bästa man vet och gifter sig med världens bästa person så blir det ännu mycket roligare än man kunde tänka sig. Det kan både jag och J skriva under på.

Inga kommentarer: