tisdag 1 januari 2013

jul och nyår

Vi firade jul hos Js bror och hans familj vilket visade sig bli en ljuvlig historia. Vi åkte dit dagen innan julafton och fick deras master bedroom precis vid toaletten och snusade i en stor säng med Trassel hela helgen.

Och inget behövde vi göra utan maten stod ständigt på bordet, det fanns godis i överflöd och jag fick dricka vin och glögg när jag ville. Och Trassel blev bortskämd eftersom det ständigt fanns en famn som ville bära en liten, liten bebis. På julafton gick jag och Trassel världens längsta promenad och tittade på snön och hästarna och alla tusen mistlar som finns på norra Ekerö.

Det enda som var jobbigt var när julklapparna skulle delas ut och alla de äldre barnen löpte amok under granen och slet upp hälften av sina tusen paket, tröttnade pga fick för mycket och inte ens märkte eller tackade för de julklappar som vi köpt (vi försökte vara pedagogiska och köpa genomtänkta böcker men det hade vi inget för). Där och då bestämde vi oss för att Trassel och hennes framtida syskon aldrig ska få sådär mycket paket och att de alltid ska ha så lite saker att de i alla fall uppskattar de flesta av dem.

Vi fastnade där till annandagen för att allt var så trevligt och då åkte vi till Js pappa och hans nya familj innan vi kom hem och var tvungna att ta en paus. För sedan skulle vi fortsätta ut till Ön och hänga lite med mina föräldrar innan nyår som vi skulle fira med min syssling på hennes gård. Men deras ridhus höll på rasa pga tusen kilo snö så det blev inget firande hos henne utan vi stannade på Ön och firade med mina brorsbarn och deras respektive istället.

Min brorson har ju jobbat som kock så trots kort varsel räckte maten även till oss och var så god att vi höll på att gå upp i atomer. Vi bidrog med champagne och amarone och allt var ljuvligt. Ganska lugnt och disigt tolvslag på berget ovanför färjan med Trassel i vagnen och champagne och en festcigarett trots amningen. Undrar om nikotinet gick över i mjölken eller om Trassel bara ville fira det nya året för när vi kom hem vid halv tre var hon helpeppad och sprattlade och var glad i nästan en timme medan hennes föräldrar höll på att somna av utmattning.

I dag har vi promenerat och ätit hamburgare och softat. Sedan skulle vi precis packa in allt i bilen för att åka hemåt eftersom vår svarta katt ska till tandis i morgon men då hörde jag ett pysande ljud och det visade sig att vi hade kört på en skruv och fått punka. Så allt får skötas i panik imorgon istället. Härligt.

Inga kommentarer: