torsdag 21 augusti 2014

julen

Så, vi kämpade på i den påbörjade familjeterapin och jag kämpade på och jobbade en del och då fick T vara med farmor eller mormor eftersom hon inte börjat på förskolan än. Dock hade vi fått plats på en (som det verkade då och som vi tycker nu) ljuvlig liten förskola som dels bara har max 24 barn i åldrarna 1-5 år och dels ligger två hus bort från vårt men där skulle hon inte skolas in förrän i början på januari.

Jag älskar ju mitt jobb men eftersom de behövde mig och jag inte kunde tacka nej eftersom det var mitt drömjobb så blev det en väldigt hackig föräldraledighet (jag som nu äntligen skulle vara föräldraledig på "riktigt" hela hösten). Men bitvis hade jag ju lite lediga dagar när jag och T fräste runt på stan och fikade med vänner eller gick till öppna förskolan (som är jättebra här i vårt område).

J jobbade dock hur mycket som helst vilket blev jobbigt för mig som fick dra tyngsta lasset hemma och gav upphov till åtskilliga konflikter. Men vi hann i alla fall med att ha vår tradtionsenliga stora, härliga och röriga glöggfest innan jul vilket var en ljusglimt.

Julen firades med alla släktingar ute på Ön och jag vågade för första gången ställa krav på jobbet. Jag sa att jag inte ville jobba juldagarna eftersom jag skulle fira jul med min familj. Dels är julen väldigt viktig för mig och dels tänkte jag att det kan vara sista julen med pappa eftersom han är så gammal (föga anade jag hur rätt jag hade). Vi var så många att vårt dopp i grytan firades nere på värdshuset där det fanns hur mycket plats som helst och eftersom min storebror och hans familj lärt känna familjen som har hand om värdshuset så blev det firande tillsammans och det var väldigt trevligt.

Nyår hade jag däremot jour och jag jobbade ganska mycket de övriga juldagarna men jag slapp i alla fall fira tolvslaget med en kolikhäst el dyl utan kunde sitta hemma på trappen och titta på fyrverkerier med J & T.

Inga kommentarer: