torsdag 14 april 2011

ouuäää del 2

I dag var jag med och avlivade en hund som hade cancer och inte kunde andas. Så sjukt sorgligt och hemskt men det var verkligen det enda att göra, hunden kunde verkligen inte andas - hela lungorna var proppade med metastaser.

Det som jag dock ställer mig något undrande till är det faktum att den diagnostiserats med lungmetastaser  innan den opererade bort tumörer för andra gången. När jag frågade veterinären om det sade han att man kan göra så om djurägaren vill för det är inte alltid lungmetastaserna ger problem så snabbt. Då jag frågade hur länge det brukar dröja innan metastaserna ger problem svarade han "några månader - ett halvår".

Den här hunden fick leva en och en halv månad extra men var tvungen att lida av att inte kunna andas i en vecka innan den fick dö. Jag funderar fortfarande men jag kan inte riktigt tycka att det är etiskt försvarbart att göra så.

Inga kommentarer: