torsdag 13 maj 2010

seglaseglasegla

Sov och sov och sov idag. Kom upp först vid tolv men antagligen behövde jag det. Läser dessutom spännande bok just nu som gör det extra svårt att slita sig från horisontellt läge. Boken heter "Den keltiska ringen" och är skriven av Björn Larsson som även skrivit den ännu bättre "Från Vredens kap till jordens ände". Båda har tema segling i allmänhet och segling på Nordsjön i synnerhet och dessa böcker + Per Holmlövs bok "Lycka är ett sommarskepp" har fått mig att helt snöa in på att segla runt där själv.

Redan innan har jag varit lite besatt av att besöka ensliga öar mitt ute i havet och då framför allt vindpinade ensliga öar som ligger en bra bit från ekvatorn. Mina drömresemål är bl a Falklands-, Shetlands- och Färöarna samt, sedan jag hörde talas om dem för första gången, även Trista da Cunha. För att inte tala om sydligaste ön i världen - Antarktis.
Och eftersom jag inte vill tära på miljön + älskar vara ute på havet så ser jag ingen som helst anledning till att inte segla dit. Nu längtar jag så himla mycket efter att vara klar med skolan så att jag kan jobba och tjäna pengar och sedan köpa större båt och segla vart jag vill.

Men tills dess har jag ju i alla fall mitt trädgårdsprojekt att pyssla med på lediga stunder (vilket hån).

Inga kommentarer: