onsdag 9 december 2009

kvalitétslitteratur

Jag insåg plötsligt längden på min tidigare rant. Intressant att veta om någon orkar läsa.

Tror att min högform i rant-genren kommer sig av att vi hade första mötet i vår nystartade skräp-bokklubb i måndags. Det började med en diskussion om boken "Den vita massajen" av Corinne Hofmann som EK läst och som både jag o JS velat läsa men inte gett oss på för att den verkade för djävla dålig. Detta mynnade ut i att vi tre + vår andra klasskompis MI startade en skräpbokklubb där vi läser diverse skräp-böcker och sedan träffas och rantar om dem.

Vi började således med ovan nämnda bok och de senaste veckorna har SMS-trafiken gått varm med utrop och citat från denna ohyggligt dåligt skrivna bok som dessutom inte har ens en liten del av vad den utlovar på baksidan. Och jag inser även att om jag börjar ranta om den nu kommer jag aldrig att kunna sluta så vi sätter ned foten och nöjer oss med att konstatera att det måste vara något fel på alla de miljoner som blivit "gripna av denna varma och förbryllande berättelse". Jag och JS var till och med tvungna att låna fortsättningen för att riktigt kunna förstå författarens mycket underliga logik. Personalen på SVA-biblioteket undrar nog vilka vi är.

Nu är nästa mål att se filmen, vi har sett trailern och den utlovar en massa händelser som överhuvudtaget inte ens finns med i boken (typ normalt sex och hångel och det faktum att han i filmen verkar älska henne men i boken mest verkar besvärad över att hon hänger där i typ fyra år).

Vi har även kommit på att vi borde göra studiebesök i alex schulmans skräpbokhandel samt valt ut nästa bok. Vi ska nu läsa Agneta Sjödins "En kvinnas resa". Jag tror att den kan toppa den vita massajen.

Inga kommentarer: