onsdag 16 december 2009

vargen kommer (inte) pt II

Blev inspirerad av Christinas inlägg angående vargstammen och dess nu aktuella avskjutning. Var nämligen på studiebesök på Grimsö forskningsstation och viltskadecenter för några veckor sedan och fick höra många bra föreläsningar, bland annat om varg.

Nu anses vargstammen i Sverige vara stabiliserad på runt 200 individer och det är med andra ord bäddat för viss licensjakt. Vargstammen hade som mål att nå runt 200 individer på den tiden det fanns typ 2 vargar i Sverige och den var strikt utrotningshotad. Då verkade målet nästan osannolikt men med hjälp av jaktförbud och viss invandring av varg från Ryssland är nu målet nått.

Dock är stammen inavlad i ganska hög grad på grund av att den härstammar från så få individer och man kan väl knappast hoppas på att de vargar som skjuts är exakt de med högst inavelsgrad (vilket skulle vara det ideala). Förvisso kommer det mest nyinvandrade vargarna och deras avkommor bli fredade men jag förhåller mig som vanligt skeptiskt när det gäller något så obalanserat som viljan att döda. Och ekvationen att stammen är på ca 200 djur, ska stabiliseras och ha ett tak på 210 individer samtidigt som 20-40 vargar ska skjutas får jag inte att gå ihop. Brukar man inte skjuta överskottet?

Det andra intressant i ekvationen är att målet för björnstammen var att uppnå ca 1500 individer och vi har i Sverige nu ca 2500 individer och ingen klagar särskilt högljutt. Allt emedan det gnälls på vargstammen och dess ynka antal när undersökningar visar att vårt land skulle kunna bära en vargstam på ca 2000 individer.

Och nä, jag är inte en storstadsbo som älskar vargar för att de är gulliga och inte vet hur det är ute i naturen. Jag vill bara ha ett välfungerande ekostystem med plats för alla djur och arter och jag kommer att vilja det även när jag bor i skärgården och har egna får.

Däremot undrar jag vad det är för fel på folk som jagar djur illegalt och som hatar en art så mycket att de som märker vargar måste smyga sig fram till vargkullarna för att inte riskera att någon tar död på alla ungarna. Hur kan de vara en tillgång för någon?

Inga kommentarer: