måndag 15 augusti 2011

tillbaka till verkligheten

Någon soft seglarsemester lyckades vi inte riktigt med men vi fick vår beskärda del av segling och hav i alla fall. Och känner oss lite mer utvilade och fyllda med energi.

När båten var klar på söndagen åkte vi på dop på en liten grannö, min storebrors yngsta son skulle döpas och det gick ju bra men när vi skulle köra hem sniglarna och lill-M kom det ett hällregn som hette duga. Det slutade med att vi sov kvar på Ön tills på måndagen då vädret var snällare.

Började med att segla med vinden utåt havet. Fick ett ryck vid Söderarm och fortsatte över till Åland. Med facit i hand skulle vi kanske inte ha gjort det men eftersom det gick bra så är vi mest stolta över oss själva. Vågorna blev nämligen större och större och det blåste mer och mer. Innan Åland såg vi aldrig över vågtopparna när vi befann oss i en dal och jag som styrde ville inte titta bakåt för då såg man bara stora vågor som bröt. Dock är ju vår lilla H-båt helt fantastisk och bara gled över alla vågor så vi var inte rädda en enda gång. Men gud vad det var skönt att komma in i lä vid Rödhamn.
Där fanns det en ledig bastu och det var fantastiskt att dricka lite öl och bada bastu efter denna anspänning. Det var en bra övning för våra långseglingar men jag tror aldrig att vi kommer att komma så fort över till Åland någon gång mer. Vi gjorde sträckan Furusund-Rödhamn på drygt sex timmar och slog nytt hastighetsrekord när vi surfade i vågorna (11,4 knop). Vi var som sagt var sjukt nöjda med oss själva.

Dagen efter fortsatte vi upp till Eckerö och på onsdagen seglade vi tillbaka till Sverige och lade oss i Västra hamnen i Grisslehamn. Surfade sedan i fantastisk medvind ned genom Väddö kanal och lade oss i Lidö för natten. Fredagen blev en kort seglingsdag då vi tog oss ned till Östernäs där vi träffade J's pappas familj för lite bad, krocket och alfapet. Där fick vi lite välbehövlig vila och rekreation.

På lördagen fortsatte vi till Svansarna och den årliga musikfesten och vi gick runt lite och njöt av ön där vi gift oss knappt ett år tidigare. På kvällen åkte vi tillbaka till Ön och åt kräftor med mina föräldrar, sniglarna och lill-M. Då hade vi tillryggalagt ca 150 sjömil sedan måndagen.

Sov i båten för att slippa göra slut på semestern redan där och söndagen ägnades bara åt häng med sniglarna och lill-M. Trodde aldrig jag skulle tycka så mycket om en bebis. De är ju rätt trista och så men det måste vara för att det är min bästa brors barn. Fatta dessutom hur mycket man kommer att gilla sina egna barn.

Kom hem sent igår kväll och det var så sjukt skönt att det var fint och städat och att blommorna överlevt. Att J är tvungen att jobba idag och att jag har någon form av förkylning som muckar får vi väl helt enkelt genomleva.

Ett något trist uppdateringsinlägg men nu är jag i alla fall hemma igen. Får se vad det blir av den här hösten då.