tisdag 16 februari 2010

min ångest över att vara kvinna

Det är intressant och se vilken typ av föräldrar ens kompisar blir och just det har jag ju fått chans till en hel del under året som gått. Dock är jag inte säker på att det är helt bra för mig att få en massa exempel på hur det är att vara gravid och föda barn. Det kanske hade varit bättre att leva i ovisshet och bara, oj!

Jag och AH pratade en hel del om det och det var extremt befriande att prata med någon som kände lite likadant. Alla verkar så besatta av att det är så härligt att vara mamma och att man får en så nära kontakt med barnet och yadayada. Jag känner instinktivt att jag skulle byta bort allt det där på en gång om jag slapp bära barnet i magen och slapp föda fram det och amma hela tiden. Min kompis kände lite detsamma, hon gillar ju läget men skulle gärna byta bort just det även om det är fett nice och ha bebis.

Man kan ju förvisso ge ersättning och så men det verkar ju faktiskt sjukt praktiskt att alltid ha med perfekt tempererad mat i brösten och dessutom tyder ju ganska mycket på att det är nyttigt eftersom det är naturligt framställd bebismat. Så himla typiskt.

Jag blir mindre och mindre osugen på att låta min kropp gå igenom detta men inser med bitterhet att eftersom jag är född till kvinna och valt att leva med en man så verkar det inte bättre än att det är jag som får bära hundhuvudet. AH uttryckte till och med det jag på pricken känner under vår diskussion när hon sa: du borde ju varit man, det hade ju passat er perfekt.

Men nej, nej. Här sitter men med sitt öde a.k.a. livmodern och börjar tveka. Vafan, det verkar ju vara så himla trevligt och mysigt att ha barn tillsammans men varför måste jag vara kvinnan och plågas? Jag hade ju passat perfekt som pappa. Bara stötta och heja på och sedan ta hand om allt runtomkring men fortfarande ha friheten att vara mig själv. Inget ont och inget tjockt. Vill ha!

Mitt enda hopp är att jag får en snäll graviditet, kan förlösas med kejsarsnitt om jag får panik över förlossningen och att vi får en snäll bebis som kan äta både mjölk och ersättning så att vi kan dela på matningen och hjälpas åt.

Käregodegudellerwhatevergörattdetblirsåplease!

Inga kommentarer: