lördag 13 februari 2010

sunkiga civilare

Verkar som om min gamla kompis Jesper har råkat ut för civilare i kollektivtrafiken och det får mig osökt att tänka på en vinter för några år sedan när även vi (jag, ex-kombon och bro) stötte på liknande patrull.

Vi hade varit och åkt bräda i Hammarbybacken och var på väg från tvärbanan ned i tunnelbanan vid Gullmarsplan när vi plötsligt omringades av killar i sunkiga kläder (inte helt olika de på Jespers bilder). En drog iväg med min bror och först när jag blev upprörd och ville följa efter visade de sina polisbrickor och sa att de kom från civilpolisen. Min bror pratade de med en bit bort men jag och ex-kombon fick stå och vänta medan de frågade oss saker som "har ni rökt på i backen" och "när knarkade ni senast". Vi försökte småprata lite och nämnde bland annat att vi var rätt fega och bara åkte lössnö i kanterna och fick två minuter senare hör påståendet "vi vet ju att ni röker på i backen för att våga hoppa och göra tricks". Herregud, man blir mörkrädd över bortsorteringen av information.

Tydligen hade vi (helt ovetande om att det var sportlov) lyckats ramla in i "civilpolisen gör random razzia på random folk med ungdomligt och "knarkigt" (läs dreads och konstig frisyr) utseende för att komma åt den utbredda försäljningen av droger kring Gullmarsplan". Denna aktivitet peakar tydligen den vecka kidsen i Stockholm har sportlov.

Det faktum att vi alla var mellan 25 och 30 och föga var en del av målgruppen verkade gå dem helt förbi. Vi fick stå och hänga i evigheter medan de pratade med oss och hur mycket vi än försökte småprata och förklara att vi inte sålde eller brukade droger och att det var en ren slump att vi var på genompassage kunde de inte bara låta oss gå.

Och denna klassiker att de verkar kunna plocka in anywho till häktet bara på (deras egen mycket subjektiva) misstanke om att de tagit droger börjar få mig pepp på en lagändring som gör det ok att vara lite hög för sig själv så länge man inte stör någon annan.

Har hört lite för många historier från trovärdiga vänner som hamnat på fel plats och blivit hotade med arrest för att "du verkar lite muntorr" eller "har du inte lite stora pupiller". Det spelar ju ingen roll om man har "rent mjöl i påsen" om man ändå tvingas in på polisstation i flera timmar, måste lämna urinprov och dras in i en utredning. Och då man gärna undviker en dylik situation blir detta ett maktmedel som kan missbrukas. Vilket verkar vara fallet i Jespers historia.

Inga kommentarer: