måndag 25 januari 2010

etik

I dag har vi haft etisk diskussion och föreläsning om etik i skolan. Den kom i samband med denna kurs och var väldigt bra men exakt det vi pratade om idag har jag och många av mina klasskompisar saknat under 2,5 års tid i skolan. Vi har pratat om det på en massa olika sätt men den här läraren var mycket bra och inledde med en timmes diskussion kring olika etiska djurfrågor ex vis slakt, jakt, tidelag m.m.

Jag tror att det är nyttigt för de som går på vårt program att börja tänka på allt det där tidigare eftersom jag tycker att det är helt orimligt att bli veterinär utan att en enda gång ha funderat över vår rätt att utnyttja djuren på det sätt vi gör.

En i klassen sa på allvar under köttätarpratet att "alltså egentligen tycker jag ju att det är fel att äta kött men jag gör det ju så då måste jag ju tycka att det är rätt". Det är skrämmande hur många som aldrig ens nuddat vid tanken att det kan vara på ett annat sätt.

Däremot fick jag ett mail idag via skolan där det inbjöds till föredrag om djurens kognition och som anordnades av en djuretisk grupp som någon/några har startat på skolan. Mycket bra initiativ, ska anmäla mig och gå dit.

Inga kommentarer: