tisdag 6 oktober 2009

så himla trååkigt att vara sjuk

Inte fan blev halsen bra. Skulle till både skola och jobb idag men allt verkar brinna inne. Låg och hostade mig igenom natten men lyckligtvis verkar det inte vara influensa utan bara en lättare förkylning. Vilket på något sätt gör det hela ännu retligare. Lite för frisk för att bara ligga däckad och sova, lite för sjuk för att vara ute och springa.

Har alltid haft extremt svårt att vara hemma från skola/jobb på grund av sjukdom. Det stör mitt ordningssinne att inte kunna göra som planerat och jag får som en oro i kroppen och känner mig som en lite sämre människa.
Och nuförtiden har jag ju inte ens ett jobb där jag är oumbärlig, jag sitter ju för fan bara och svarar i telefon och ingen dör om bemanningen är en person kort. Det är ju lite skillnad mot när man jobbade i stall, då var det bara att gilla läget och gå upp om man så hade fyrtio graders feber för annars fick ju hästarna ingen mat och blev tokiga.

Men jag försöker vänja mig och försöker vara förnuftig eftersom det trots allt är bättre att vila en eller två dagar och sedan vara frisk och effektiv än att gå och halvsnora och vara lite hängig i en vecka och dessutom riskera att smitta andra. Och i dessa svinis-tider blir man väl lynchad om man sitter och hostar på tåget. Gud ska veta att jag vill döda de som går runt som små smitthärdar och hostar utan skydd.

Och det känns ganska ironiskt att bli sjuk när man går på penicillin. Även om jag vet att det är skillnad på virus och bakterier (komigen, jag ska ju bli veterinär ffs) så vill jag att antibiotika ska skydda mig mot allt (helst med svinis inkluderad).

Inga kommentarer: