lördag 4 december 2010

dag 5 - min definition av kärlek

Så länge jag kan minnas - ljudet av vågor mot någonting (oftast ett plastskrov) och sol som glittrar via vatten. Att vakna av båtvädret och föräldrars prat. Att veta att havet och världen väntar.
Likaså att somna till ljudet av röster, välkända röster och bekanta människors sällskap. Gärna i knät på mamma eller syster och sedan slumra och bli buren, körd hem och nästa morgon vakna i sin egen säng. Kommer jag att känna mig stor eller vuxen när mina barn upplever samma sak?

Nästan så länge jag kan minnas - mjuk päls, tassar och hovar.
Antingen en av alla de bästa katterna som man kan stoppa näsan i och bli varm eller mjuk och len hästhals att krama, älska och gråta i. Att alltid bli efterföljd eller buren. Alla dessa djur som jag älskat - vad de har gett mig mycket. Jag hoppas att jag kan ge något tillbaka till den värld som skapat en så stor del av mig.

Nu - när jag är vuxen, kvinna och nästan stor men även sedan länge. Att hitta en person som är så fantastisk att jag vill dela allt med den, att vilja ge upp en stor del av sig själv och sedan - att inte behöva.
För den som älskar någon på riktigt kommer aldrig att be om en krossad dröm eller en tvingande åtgärd. Den som älskar på riktigt får en att känna sig fri och när jag känner mig fri vågar jag stanna.

Jag tror att kärlek för mig är allt detta i ett.
Familjen, djuren, havet och nu - till sist och för alltid - J.

Inga kommentarer: