torsdag 2 december 2010

jag får ont i magen av att flyga

De flesta av mina vänner är medvetna och godhjärtade människor som ofta drar sitt strå till stacken för att vi ska kunna leva i en bättre värld.
Men de flesta av dem vill även se mer av världen och med endast korta sommarlov till sitt förfogande innebär det att man måste flyga för att komma så långt som de oftast vill. Så häromdagen frågade jag om någon av dem fick ont i magen för att de flög så mycket och långt för det brukar jag få bara av tanken. Och inte för att jag är flygrädd utan för att det känns så fel att använda flygning så lättvindigt.
Ingen höll med mig.

Jag undrar ibland om jag är den enda som känner så men så läser jag Linna (återigen Linna som med sina ord sätter fingret på så många av mina känslor). Hennes inlägg om stressen och känslan av att "världen funkar inte" samt hennes andra inlägg om saker som stressar - däribland miljön gör att jag känner mig mindre ensam.

Jag blir enormt stressad/deprimerad/orolig/arg/ledsen/upprörd över miljön och världens tillstånd varenda dag. Jag är en miljökämpe - kanske inte en av de bästa men jag försöker dra mitt strå till stacken.
Jag försöker hela tiden välja det lite mindre dåliga alternativet och jag försöker hela tiden tänka vad jag kan göra och en av de sakerna är att inte flyga i onödan (och ingen besservisserkommentar om att jag var på Mallorca i våras för det var för min svärmors skull och jag hade nästan inget annat val än att följa med).

Jag har flugit en hel del - ett kort tag hade jag ju ffs en date i London men ju längre tiden går desto mer obehag känner jag inför hela fenomenet med människor som utan att tänka sig för flyger till andra sidan jorden bara sådär.
Och don't even get me started på alla människor som tycker att miljön är såå viktig ända tills deras julresa till Thailand hamnar i blåsväder och kanske blir så beskattad att de inte har råd längre. Då är minsann flygresor en mänsklig rättighet.

Det är inte det att jag inte vill se världen eller åka till andra sidan jorden. Jag vill bara inte förstöra miljön så mycket när jag gör det. Och jag vill inte åka på charter i tid och otid för det är så lite upplevelse för så mycket slöseri. Och i dagsläget kan jag inte sätta mig själv så många gånger i ett flygplan för jag kan inte ens försvara det inför mig själv.

Är jag helt knäpp som ens jag tänker så här?

Inga kommentarer: